Vår bilsemester genom Europa i siffror

Så är vi hemma igen efter 3,5 månad på äventyr. Från sol och surf till -12C och snö på bara några dagar. Förvånansvärt fort har vi anpassat oss till vår nya vardag och det känns nu riktigt skönt att vara hemma i Sverige igen. Främst känns det skönt att slippa sitta i en bil mellan 4-7 timmar per dag!

Skärmavbild 2017-12-20 kl. 14.50.14

Så här körde vi på vår bilresa till Lissabon (foto lånat från Google maps)

Skärmavbild 2017-12-20 kl. 14.52.50

Så här körde vi på vår bilresa från Lissabon (bild lånad från Google maps)

Hur summerar vi då vår bilsemester:

  • Vi körde sammanlagt strax över 1000 mil genom 7 länder under totalt 35 dagar, 24 ner och 11 upp.
  • Vi besökte 5 städer i Tyskland, 10 i Frankrike, 8 i Spanien, 4 i Portugal och 1 i Belgien.
  • Vi bodde på 20 olika hotell/campingar och spenderade ett stort antal kronor på hotellnätter (vågar inte ens räkna ihop det).
  • Vi ”talade” 7 olika språk, svenska, tyska, franska, spanska, portugisiska, engelska och så lite italienska ord som jag brukar slänga in när jag blir språkförvirrad. Vi hade 8 regniga dagar och 3 snöiga.
  • Vi lyssnade på Sjörövarfabbe ungefär ett 30-tal gånger (ibland även på repeat).
  • Vi besökte 0 vingårdar (vi hade planerat för ett antal) men däremot besökte vi 10 olika lekparker.
  • Vi körde fel ett antal gånger, satt i bilkö ett större antal gånger och blev påkörda bakifrån en gång.
  • Vi körde genom ett 50-tal vägtullar och betalade ett stort antal kronor i avgift (Frankrike var dyrast).
  • Vi besökte två julmarknader, två slott och tre kyrkor och ett stort antal andra sevärdheter.
  • Vi lyckade hålla oss friska något så när men vi hade två magsjukeincidenter och en bihåleinflammation deluxe.
  • Vi träffade 1 Game of Thrones look-alike och ett stort antal andra trevliga människor.
  • Barnen klagade 0 gånger över att sitta i bilen.

Tyskland

Här hittar ni alla våra blogginlägg om vår resa genom Tyskland.

DSC_0551

Det fantastiska miniaturwunderland i Hamburg

DSC_0742

Otroligt vackra Schwarzwald

DSC_0748

Julmarknad i Lübeck

DSC_0679

Promenad i Heidelberg

Frankrike

Här hittar ni alla våra blogginlägg om vår resa genom Frankrike.

DSC_0346

Slottet i Pau

DSC_0953

Strandlek vid Valras plage

DSC_1013

Vid kyrkan i Bèziers

DSC_0805

Färgglada Colmar

Spanien

Här hittar ni alla våra blogginlägg om vår resa genom Spanien.

DSC_0692

Den mysiga kyrkan i Picos de Europa

DSC_0492

Guggenheimmuseet i Bilbao

DSC_0622

Gamla gränder i Santillana del Mar

DSC_0824

Härlig utsikt i Viveiro

Portugal

Här hittar ni alla våra blogginlägg om vår resa genom Portugal.

DSC_0797

Vid det gamla universitetet i Coimbra

DSC_0556

Otroligt vackra Porto

DSC_0872

Convento de Cristo i Tomar

DSC_0524

Vår slutdestination Lissabon

Belgien

Här hittar ni vårt blogginlägg om Belgien.

DSC_0681

Kanalerna i Brugge

DSC_0664

Julmarknad i Brugge

 

//Anna-Stina

 

 

 

 

Sagolik julmarknad i Lübeck

När vi planerade vår bilresa tillbaka till Sverige så hade vi julmarknad i Lübeck som en punkt. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig att få uppleva mer än att den skulle vara något alldeles extra, något människor i stort sett vallfärdar till.

Vi anlände med bil sen eftermiddag då det redan hade börjat skymma. Efter att ha krånglat oss in i stadskärnan och letat parkering utan större framgång parkerade vi en bit utanför och promenerade in. Vi passerade Lübecks berömda gamla stadsport Holstentor som är en imponerande byggnad från mitten av 1400-talet. Inte långt därifrån ligger julmarknaden som är uppdelade i olika delar. 

DSC_0708

Lübecks gamla stadsport Holstentor

Traditionell julmarknad

Den traditionella julmarknaden ligger vid rådhustorget och är förvånansvärd liten till ytan. Imponerande ljusdekorationer bildar en stjärnhimmel över torget och det är väldigt vackert och stämningsfullt. På marknaden kan man köpa kanderade nötter, pepparkakor, olika sorters maträtter, julkulor och annat som hör julen till. Det människor dock verkar vallfärda hit för är att dricka glühwine. De bodar som serverar den värmande drycken är oftast stora, under tak och spelar hög musik (mestadels 90-tals pop och inte julmusik!).

Höjdpunkten på vårt besök var att smaka på de underbart goda munkliknande bakverken som kallas Muzen. Missa inte!

DSC_0715

Den traditionella julmarknaden i Lübeck

DSC_0752

Fantastiska ljusdekorationer på julmarknaden i Lübeck

DSC_0754

Ett av de många matställen på den traditionella julmarknaden i Lübeck

DSC_0753

Den traditionella julmarknaden i Lübeck

DSC_0718

Kanderade nötter på den traditionella julmarknaden i Lübeck

DSC_0714

Ett av de många glühwineställena på den traditionella julmarknaden i Lübeck

DSC_0743

Muzen är ett måste på julmarknaden i Lübeck

Historisk julmarknad

Mellan det gamla rådhuset och Mariakyrkan hittar man den historiska julmarknaden. Att komma in från den livliga marknadsgatan Breite strasse till denna mörka plats, endast upplyst med röda stjärnor hängande mellan de gamla byggnaderna var magiskt. Detta var så långt ifrån de diskospelande Glühwinetälten man kan komma.

DSC_0764

Den vackert upplysta Mariakyrkan i Lübeck

DSC_0768

Den historiska julmarknaden i Lübeck

DSC_0773

Vackra ljusdekorationer på den historiska julmarknaden i Lübeck

Tips inför ett besök på julmarknaden i Lübeck:

  • Boka hotell i god tid! Vi försökte boka ett hotellrum i Lübeck dagen innan vår ankomst men det var helt omöjligt. ALLT var fullbokat.
  • Boka restaurang i god tid. Vi gick från restaurang till restaurang och försökte hitta ett bord redan kl 17 men det var i stort sett omöjligt.
  • Om ni har möjlighet, lämna barnvagnen hemma! Det är otroligt mycket folk i omlopp och på vissa platser var det omöjligt att komma fram med barnvagn.
  • Parkera utanför stadskärnan! Det finns många parkeringshus inne i stadskärnan, nära julmarknaden, men de är oftast fulla och för att ta sig in dit måste man köa länge på trånga gator. Det kan vara smidigare att parkera några minuters promenad utanför stadskärnan.

 

//Anna-Stina

Vårt besök på Disneyland, vad gick fel?

Jag är fullt medveten om att denna rubrik gör mig till årets Grinchen eller mister Scrooge, och sannolikt finns det ungefär tio miljoner människor som tycker Disneyland är det härligaste som finns. Men faktum är att för oss blev Disneylandupplevelsen lite av en antiklimax, av olika anledningar. Vi bestämde oss redan i Lissabon för att vi skulle stanna i parken som en liten julgåva till barnen som tack för att de är så superdrillade på att åka bil och för att stilla vårt dåliga samvete över att ha tagit bilen till Portugal fram och tillbaka. Vi valde dock att inte säga något förrän vi lämnade Madrid som vi besökte som ett första stopp på vägen hem från Lissabon. Vi satt på denna information så länge som möjligt, vana sen tidigare av att behöva ändra planer i sista minuten på grund av väder, sjukdom, bilhaveri etcetera. Nu var vi säkra på att det skulle bli av, trots att Anna-Stinas bihåleinflammation hade blivit värre under helgen.

Att bila från Madrid till Paris på två dagar

Madrid – Bordeaux

Disneyland fungerade som en morot för att kunna sträckköra från Madrid till Paris på två dagar, sammanlagt blev det tolv timmar bilkörning. Vi stannade en natt efter halva vägen strax utanför Bordeaux. Kör man norrut från Madrid mot Frankrike är landskapet både vackert och dramatiskt, vi bjöds till och med på en del snö när vi korsade bergen. Baskien som vi passerade för två månader sen är otroligt vackert även under vintern.

DSC_0648

Snö i norra Spanien på väg till Bordeaux

Bordeaux – Paris

Sista dagens körning blev extra ansträngande. Vi tänkte tanka lite kultur på något av slotten i Loiredalen som vi passerade efter Tours, och valde på måfå ut Chateau de Chambord som låg någorlunda efter vägen. GPS:en valde en rejäl omväg tvärt emot skyltningen och eftersom den inte varit helt tillförlitlig tidigare valde jag den här gången att följa skyltarna. Det visade sig vara ett misstag eftersom vägen den sista kilometern innan slottet var avstängd och omdirigerad till ytterligare 25 minuters bilresa. Svärande sladdade jag tillbaka till motorvägen och förbannade franska trafikverket. Vi såg därmed inte ett enda slott i Loiredalen, strunt samma nu ska vi till Disneyland! Vilket vi gjorde efter timtals köande utanför Paris.

DSC_0459

Istället för slott fick vi besöka en lekpark i Loiredalen

Disneyland, och anledningar att inte åka dit

När den stora dagen äntligen var inne så packade vi på oss flera lager av de kläder vi hade med oss för att klara av den stundande kylan och steg på hotellets buss som skulle ta oss till Disneyland. Väl framme vid den gigantiska parkeringen fick vi gå goda tio minuter innan vi var framme vid den första entrén, det vill säga säkerhetskontrollen där alla väskor skall skannas. Sedan anlände vi till kassan där vi fick besökets första kalldusch.

Kostnad

Det första felet vi gjorde var att inte köpa biljetter på nätet innan. Jag vill minnas att när vi bestämde att vi skulle till Disneyland och kollade på biljetter kostade det 180 euro för hela familjen. När vi kom fram till kassan gick det på 300 euro (!). Vi var i princip de enda i hela parken som köpte biljetter i kassan, jag vill inte tänka på vad de andra familjerna betalade. Dessutom gick folk runt med massa kort och kuponger som de visade upp på restauranger och affärer, något som spädde på känslan att ha blivit blåst. När det var dags för lunch köade vi till första bästa restaurang som när vi kom fram visade sig kosta 35 euro för vuxna och 28 euro för barn, därmed vände vi i dörren. Mina barn måste sleva i sig rysk kaviar för att äta för 28 euro styck. Allt inne i parken var svindyrt.

Slutsats: Köp biljetter i förväg på internet!

DSC_0475

Biljettkassorna på Disneyland Paris

 

Köer

Stina var handlingskraftig när vi kom in vid öppningstid och sa att vi skulle hoppa på tåget som går runt parken nu när det inte var kö. Tåget hade precis gått så vi ställde oss på perrongen, och väntade i oändliga 20 minuter tills det kom tillbaka. Ivan hade vi det här laget visat att max fem minuters köande skulle bli aktuellt. Tåget går runt parken på utsidan, så man skymtar endast parkens olika delar och stannar dessutom på flera perronger innan det kommer tillbaka. Turen var i princip helt onödig, det hade gått snabbare att gå samma sträcka. När vi kom tillbaka var hela parken full. Märk väl att detta var en mulen vardag i början på december, med sju grader i luften. Det måste vara horribelt många människor under högsäsong. Trots vädret var man tvungen att köa överallt. Till attraktionerna var det som oftast mellan 25-45 minuters väntetid men ibland ända upp till 90 minuter(!). Köa fick man även göra till restauranger och caféer. Det var en kvarts väntetid bara för att köpa en simpel kopp kaffe i en utomhusvagn.

Slutsats: Om era barn inte är stora nog för att köa så överväg om det är lönt att åka hit!

DSC_0478

Utsikt från tåget som gick på baksidan av parken

DSC_0608

Långa köer för att köpa en kopp kaffe

 

Brist på interaktion

Våra barn är rätt aktiva och måste röra på sig. Något som är trist med parken är att de flesta attraktioner är passiva. Man går in i ett hus och tittar på hur Törnrosa hade det eller sätter sig i en vagn och åker längs ett spökhus. Det känns nästan som ett museum för barn i plast och neon. Vi hittade dock en lekpark vid sjörövarskeppet som barnen glatt lekte i.

Slutsats: Billigare att gå till en lekpark!

DSC_0558

Lekparken vid sjörövarskeppet 

Kommers och hysteri

Hela parken bygger på att sälja dockor och klänningar och andra attiraljer från filmerna. Lägg till detta dansparader till galet hög volym och högtalare med stämningsmusik som flödar över varje kvadratcentimeter av parken. Flera gånger kändes det som ett amerikanskt utomhusköpcentrum. När den extremt påkostade och utsmyckade julparaden sedan drog igång höjdes ljudnivån i högtalarna till max och det kändes som att man själv var med i en snabbspolande Disneyfilm.

Slutsats: Tro inte att besöket kommer att vara lugnt och stillsamt, utan förbered er på hets och mycket ljud!

DSC_0530

Julparaden på Disneyland Paris

DSC_0523

Julparaden på Disneyland Paris

DSC_0519

Julparaden på Disneyland Paris

DSC_0536

Butiker och restauranger överallt

Vad tyckte barnen egentligen?

Till syvende och sist är ju parken till för barnen och inte för snåla pappor och sjuka mammor med bihåleinflammation. Våra barn tyckte det var kul i parken, till höjdpunkterna hörde piratskeppet, Robinson Kruses trädkoja och ångbåten. Men jag kan inte påstå att det jublade och skrattade av förtjusning. Jag har upplevt att de tyckt det varit otroligt mycket mer roligt på vattenland i Durban eller interaktionshus i Lissabon. Lite talande är att dagen efter när de lekte i hotellets minimala lilla lekpark och jag frågade vad som var roligast; lekparken eller Disneyland? så svarade de lekparken. Nu har vi prövat det i alla fall.

DSC_0570

Sjörövarskeppet på Disneyland Paris

 

DSC_0569

Robinson Kruses trädkoja på Disneyland Paris

DSC_0584

Ångbåten på Disneyland Paris som vi åkte 2 gånger(!)

DSC_0622

It´s a small world-attraktionen på Disneyland Paris

DSC_0508

Disneyland Paris

 

//Marcus, the Grinch

 

Julstämning och churros i Madrid

Efter att ha lämnat Lissabon på fredag förmiddag sträckkörde vi mer eller mindre hela vägen till Madrids norra förorter dit vi kom sent på eftermiddagen. Vi tänkte först att vi skulle stanna halvvägs i den spanska staden Mérida för att låta barnen leka av sig och kolla in den romerska teatern staden är känd för. Istället slutade vi på lekställningen utanför Mc Donalds utan att ens åka in i staden då vi kände att vi hade bra moment i körningen.

Julmarknad i Madrid

Madridvistelsen präglades av god mat med goda vänner och oturligt nog bihåleinflammation. På lördagen tog vi pendeln in till Sol i centrala Madrid och gick på julmarknad. På julmarknaden i Madrid säljs diverse sötsaker som nougat, hundratals dekorationer till julkrubbor och här hittar man även utklädda sago- och seriefigurer som frotterar på torget för att fotograferas tillsammans med barnen mot betalning. En fet och obscent poserande Spindelmannen var den mest minnesvärda. Strax i anslutning finns en karusell barnen åkte med förtjusning.

Vi gick till lekparken som ligger bredvid slottet, Palacio Real de Madrid, där barnen fick springa av sig medan vi vuxna gjorde vårt bästa för att inte frysa.

Vädret var iskallt! Det är något speciellt med kylan i Madrid, trots att temperaturen kryper upp till 8-9 grader under dagen känns det betydligt kallare än så när vinden blåser på. Som tur är kan man alltid värma sig med tapas och churros!

DSC_0485

Julstämning på torget Sol i Madrid

DSC_0510

Madrid

DSC_0536

Julmarknad på Plaza Mayor i Madrid

DSC_0529

karusellen bredvid Plaza Mayor i Madrid

DSC_0551

Mercado de San Miguel i Madrid

DSC_0580

Lekplatsen bredvid slottet, Palacio Real de Madrid

DSC_0585

Slottet, Palacio Real de Madrid 

DSC_0592

Churros och varm choklad i Madrid

DSC_0503

Tapas i Madrid

San Agustin del Guadalix

På söndagen var Anna-Stinas bihålor så dåliga att vi fick hålla oss i San Agustin del Guadalix, den mysiga lilla by där våra vänner bor. Barnen var supernöjda med att cykla omkring i ett asfalterat miniatyrlandskap, leka i en lekpark och dricka varm choklad.

Bilresan till Bordeaux

På måndag morgon var det så dags att säga hej då till San Agustin del Guadalix och Spanien för den här gången och bege sig norröver med destination Bordeaux. Inte mindre än 6,5 timmar spenderade vi i bilen och vi körde genom snötäckta landskap i norra Spanien, höstliga Baskien och den ganska trista motorvägen mellan Biarritz och Bordeaux.

DSC_0631

Några mil norr om Madrid 

DSC_0648

I norra Spanien var det mycket snö

 

//Marcus

En Ginjinha i Óbidos

Cirka en timme norr om Lissabon ligger den charmiga lilla medeltida staden Óbidos. Staden är belägen på en höjd och på avstånd kan man skåda både borgen och den omgivande muren. Tankarna för oss direkt tillbaka till Carcassonne i Frankrike som vi besökte i september under vår bilresa genom Europa. Carcassonne är dock betydligt större till ytan än Óbidos.

Att ta sig hit

Bil: Det snabbaste sättet att ta sig till Óbidos från Lissabon är att köra bil och motorvägen A8 förbinder de båda städerna.

Buss: Det går en direktbuss (ett stopp) som trafikerar sträckan Lissabon – Óbidos och resan tar drygt en timme.

Ginjinha

Den för området typiska likören, gjord på körsbär som bär namnet Ginjinha säljs i var och varannan butik och om det skall vara traditionsenligt så skall den drickas ur en mugg gjord av choklad. Mycket gott och bör inte missas!

 

DSC_0642

Ginjinha, den traditionella körsbärslikören

Gamla hus och trånga gränder

För den som gillar gamla historiska byggnader, kyrkor och trånga gränder är Óbidos det perfekta utflyktsmålet. Här finns även det ståtliga gamla slottet som numera är ombyggt till ett hotell vid namn, Pousada Castelo de Óbidos.

dsc_0681.jpg

Det gamla slottet i Óbidos som numera är ombyggt till hotell

DSC_0667

Gamla byggnader i Óbidos

DSC_0680

Gamla byggnader i Óbidos

DSC_0654

Kullerstensgator i Óbidos

DSC_0652

Gamla byggnader i Óbidos

DSC_0651

Kyrkan Santa Maria i Óbidos

Utsikten från Muren

Den som vill ha en storslagen utsikt över staden och landskapet utanför kan ta en promenad längs den omgivande muren. Man kan också som vi gjorde, nöja sig med att titta på utsikten från murens fot. I närheten av kyrkan Santiago kan man gå igenom muren och ut till en utsiktsplats på andra sidan. Här hittade vi en hage med rådjur som barnen tyckte om att titta på.

DSC_0656

Kyrkan Santiago i Óbidos

DSC_0660

Utsikt utanför muren i Óbidos

DSC_0661

De inhägnade rådjuren i Óbidos

 

Hantverk och andra butiker

Det är inte bara Ginjinha-butiker som kantar de smala gatorna utan här finns även mängder av hantverksbutiker som specialiserar sig på keramik, glas och annat ömtåligt. Alla de traditionella turistsbutikerna finns såklart också här.

DSC_0630

En av många små butiker i Óbidos

 

Turister

Turister finns det gott om i Óbidos vilket förtar lite av den medeltida känslan. När Marcus besökte staden för cirka tio år sedan upplevde han att turistantalet var betydligt lägre.

//Anna-Stina